Prijemni.rs
Maturang
  • Znanje kao investicija u budućnost


Živimo u svetu brzih promena i brzog načina života. Brzina promena je ono što se rapidno menja u odnosu na neka prošla vremena. Napredak tehnologije, tržišta i sam razvoj društva ulazi u sve sfere života i „mlađe" generacije koje su rasle na tim promenama bez njih ne mogu da zamisle brzo i efikasno rešavanje i najsitnijih problema. Ako se prisetimo samo početka ere mobilnih telefona, zatim Interneta, shvatićemo da nam je čak i način svakodnevne komunikacije promenjen iz korena i da je sada, ukoliko želite da se  javite nekom ili neko vama da se javi (ako želite da budete dostupni svima i svugde), potrebno osnovno poznavanje rada na računaru (mejl, ali i mobilni telefon). Uspešna karijera je sada nezamisliva bez usavršavanja na različitim poljima i poznavanja trendova u poslovnom svetu. Krenulo je od poznavanja stranih jezika i rada na računaru, sada su nam u ponudi razni seminari i kursevi i sl. koji nam pomažu u ovladavanju raznim veštinama i pomažu da razvijemo postojeće.

Takođe, došlo je do pojave velikog broja novih zanimanja, poput poslovnih administratora, sistem administratora, operativnih i strateških menadžera, PR menadžera, poslovnih sekretara, a tu su i poslovi prodaje i marketinga proizvoda i usluga, Internet marketinga itd. Svako od ovih polja pružilo je priliku mnogim ljudima da pronađu svoje mesto u poslovnom svetu (i generalno šansu kada je pronalazak posla u pitanju), ali i stvorilo potrebu za usavršavanjem i učenjem.

Znanje (i sticanje znanja) je postalo neophodno ali i neizbežno. Informacije do kojih svakodnevno dolazimo možemo u tom istom momentu podeliti sa nekim. Ovakve olakšice su doprinele i tome da znanje bude dostupno skoro svima i skoro svugde, što značajno doprinosi prosperitetu kako društva tako i nas samih. U kompanijama današnjice se uspeh oslanja na kreativnost i idejni razvoj ljudi koji u njoj rade i samim tim to usavršavanje i učenje mora biti konstantno i opširno, mora obuhvatiti što više polja delatnosti. Novine u razvoju tržišta i poslovanja uopšte usko su povezane sa intelektualnim razvojem i obrazovanjem (a tehnički uslovi su sve dostupniji) te je ono sve neophodnije.

U skladu sa tim, neminovno je da pravilno i stalno ulaganje u obuku zaposlenih povećava buduće finansijske performanse preduzeća (naravno, u kombinaciji sa dobrim poslovanjem u drugim aspektima). Prema podacima Američkog društva za obuku i razvoj (ASTD) iz 2000. godine, povećanje ulaganja u obuku za 680 $ po zaposlenom u proseku rezultuje sa oko 6% povećanja u finansijskim rezultatima firme. Firme koje investiraju 1.500 $ u edukaciju po zaposlenom u poređenju sa onima koji troše 125 $, imaju u proseku 24% veću bruto dobit i 218% veći prihod po zaposlenom.

Zanimljiv je primer i da je Motorola izračunala da svaki dolar potrošen na obuku doprinese sa oko 30% povećanja produktivnosti u roku od tri godine. Takođe, Motorola je praktikovala obuku kako bi smanjila troškove za  preko 3 milijarde dolara i povećala profit za 47% (izvor: Tim Lane et al., "Learning to Succeed in Business with Information Technology," Motorola).

U današnje vreme stručna znanja imaju vek trajanja (taj vek iznosi nekoliko godina i stalno se smanjuje jer se način poslovanja i rada sve brže menja), posle koga se ta znanja modernizuju i menjaju tako da, ukoliko niste u toku sa promenama, vaše postojeće znanje „gubi na vrednosti" i samim tim postaje nedovoljno.

S obzirom da se učenje mora odvijati kontinuirano što, dakle, nije moguće činiti samo u školi, donešen je zaključak da neformalno obrazovanje (koncept vannastavnog učenja) mora da bude prisutno i u životnom okruženju pojedinca, gde ono i ima najbolji efekat i postaje sve češće i uslov za dobijanje posla. Od posebnog je značaja da se ljudi na vodećim pozicijama usavršavaju i da uče jer su upravo oni "zvezda vodilja" svoje kompanije koji svojim primerom motivišu i usmeravaju ostale zaposlene.


Neke od veština koje je poželjno znati:
 

 

Komunikacija (koja uključuje mogućnost rada u timu) - na kojoj god funkciji da se nalazite i ma šta radili u životu, morate znati da komunicirate. Ne samo da čujete svog sagovornika već i da na pravi način saopštite određenu informaciju. Govor tela ovde igra veliku ulogu, pa bi poželjno bilo da i nešto o tome naučite. Timski rad je neizbežan ako se nalazite u većim kompanijama i veoma je važno da znate kako u njemu da funkcionišete.

 

Investiranje u budućnostStrani jezik i poznavanje rada na računaru su u poslednje vreme postala osnovna znanja. Ove dve stavke polako bivaju preduslov da posao uopšte i dobijete. Tehnologija je napredovala te se ova dva znanja oslanjaju jedno na drugo (rad na računaru je otežan bez znanja engleskog, na primer) i njihova upotreba je na svakodnevnom nivou i bez njih se uglavnom ne može.

Liderske veštine - kao što smo već ranije rekli, biti vođa je veoma kompleksna funkcija. Vi morate biti osoba na koju će se vaš tim ugledati i kome će se obraćati za pomoć. Osim što je potrebno da budete jako dobro informisani i upoznati sa radom cele kompanije morate da znate i kako ljude inspirisati i motivisati da daju svoj maksimum. Morate biti karakterno jaki, puni samopouzdanja jer ćete vi podlegati najvećim pritiscima. Veštine koje su vam ovde potrebne su dobar timski rad i komunikacija, poznavanje one oblasti kojom se firma bavi (stručna znanja) ali i osnovnih znanja koja se tiču rada na računaru, poznavanja stranih jezika i mnoga druga.

Znanje o finansijama - novac je jedan od pokazatelja uspeha ali, iako nije jedini, on u velikoj meri utiče na poslovanje svih nas. Osnove iz sveta finansija je dobro znati (poznavanje osnovnih pojmova) i to ne samo zbog novca već i zbog svih onih sastavnih delova vođenja finansija koje su bitne za svako poslovanje.

 

Stručna znanja - ovim poljem morate maksimalno dobro da vladate. Stručna znanja morate da "držite u malom prstu" i to je nešto čega mora svaki zaposleni da bude svestan. Polje delatnosti kojim se bavite je samo osnova onoga što treba da poznajete. Usavršavanje ovde mora da bude kontinuirano. Veoma poželjno je poznavati i sve oblasti koje su srodne vašoj, kako biste bili u stanju da pratite trendove (i tržište) koji utiču na vaše poslovanje i time ćete i vi biti uspešniji.

Ovo su samo primeri toga šta bi sve bilo poželjno da znate i u kom pravcu da se obrazujete (naš savet je da to činite, pre svega, zbog sebe i svojih potreba). Kada bismo nabrajali sve, spisak veština bi bio predugačak. Svako od nas može sa minimalnim naporom, za početak, da sazna koja bi mu znanja bila od koristi i da potom nešto preduzme i započne učenje. To je neophodno i zbog vašeg ličnog usavršavanja ali pokazuje vrlo lepo i vašu inicijativu i želju za usavršavanjem i napredovanje. Načina je puno a jedno od rešenja je da se obratite poslodavcu koji bi trebalo to da ceni. Ukoliko to ne urodi plodom, pokušajte da se informišete gde da pronađete seminar, kurs ili obuku prema vašoj potrebi.


Povezani članci

Izdvojeni univerziteti i fakulteti: